Test: Carla – framtidens elbilhandlare på nätet

Carla är en ny och innovativ bilhandelstjänst på nätet med fokus på elbilar. Testproffs djupdyker i säljprocessen och detaljerna bakom bilvärderingen samtidigt som vi jämför Carla mot konkurrerande tjänster.
BETYG
9.0 Testproffs
Carla Logotyp
4.5/5
OM TJÄNSTEN

Vad är Carla?

Carla är en snabbt framväxande bilhandelssajt som har specialiserat sig på försäljning av elbilar och laddhybrider. Med en ökad efterfrågan på hållbara transportlösningar har de försökt fylla tomrummet som uppståttt på marknaden genom att erbjuda ett brett utbud av eldrivna fordon.

Som en entusiast av elbilar, och den nödvändiga omställningen till hållbara transportalternativ, blev jag nyfiken på att värdera min MG SZ SUV hos Carla. Inte nödvändigtvis för att sälja den just vid det här tillfället utan mest för att utvärdera köpprocessen och även få bekräftat att den inte fallit alltför mycket i värde. 

9.0

Testproffs betyg

4.5/5
Toppbetyg för Carla
Carla får höga poäng av Testproffs eftersom tjänsten imponerade med sin attraktiva plattform som erbjuder ett brett utbud av elbilar och laddhybrider. Min upplevelse med värderingsprocessen var övervägande positiv. Registreringen och inmatningen av fordonsinformation var smidig och den erhållna värderingen stämde väl överens med mina förväntningar. Jag uppskattade verkligen den användarvänliga navigeringen på sajten och de hjälpsamma tooltips som guidade mig genom registreringsprocessen.

Fördelar

Nackdelar

TJÄNSTENS INNEHÅLL

Värdering via Carla

I den här recension kommer jag alltså att dela min upplevelse av att få min elbil värderad på Carla och ge mina intryck av sajtens funktioner och användbarhet. Och mina erfarenheter bör naturligtvis även vara värdefulla för dig som istället äger en Tesla, Polestar, Volvo, Volkswagen eller Audi för den delen.

Carla Hemsida 1

Registrering och Inmatning av Fordonsinformation

För att få min MG SZ värderad, var registreringsprocessen på Carla faktiskt fantastiskt smidig. Jag är själv intresserad av IT, så att bedöma ett UX och hela kundflödet brinner jag verkligen för. Att hitta värderringssektionen från förstasidan var enkelt, och formuläret för att fylla in sina uppgifter var snyggt och hade en pedagogisk progress bar. De hade även inkluderat tooltips som besvarade naturliga frågor man kunde ha vid varje tillfälle i registreringen, exempelvis “Hur går en värdering till?”. 

Inmatningen av information tog bara två minuter

"Att mata in information om bilens ålder, körsträcka, och skick var en enkel process som tog bara två minuter. Dock saknades möjligheten att ge mer detaljerade beskrivningar om eventuella extrautrustningar eller specialfunktioner som min bil hade"

Att mata in information om bilens ålder, körsträcka, och skick var en enkel process som tog bara två minuter. Dock saknades möjligheten att ge mer detaljerade beskrivningar om eventuella extrautrustningar eller specialfunktioner som min bil hade. Jag förstår dock att man vill förenkla processen så att man faktiskt får in sin värdering i systemet men jag fick besvara en del frågor senare, så personligen hade jag nog önskat att det var enklare att addera mer komplett data redan i registreringen.

Registrering och Inmatning av Fordonsinformation

Carla gav mig ett snabbt svar på min värderingsförfrågan, vilket var uppskattat. Herregud vilken stor värderingsavdelning de måste sitta på. Jag fick svar redan nästkommande morgon från Alfred på företaget som först försökte ringa men som mailade mig direkt efteråt också då jag tyvärr missade samtalet. Han hade ett par följdfrågor i mailet innan jag fick min bil värderad, bland annat om jag hade två uppsättningar bildäck.

Fick jag då ett rättvist prisförslag?

Mycket vill ha mer så att säga, men förslaget på 190 000 kr som jag fick från Carla tycker jag ändå rimmar relativt bra med mina förväntningar. Ska man då faktorera in att de står för all upphämtning och arbete med att sälja bilen, så kan jag känna att det rimmade ganska väl med mina förväntningar om ca 200 000 kr. 

Vid köpetillfället 2021, så låg värdet kring 357 000 kr. Vid ett leasingupplägg på tre år med min bil så betalar man 3 200 kr ungefär i leasing. Det inkluderar försäkring, men majoriteten avser ju värdeminskningen. Säg att 3 000 kr avser värdeminskningen, så innebär det ju att om 36 månader har man betalt 108 000 kr i värdeminskning. Det innebär att MG själva anser att bilen i deras ögon är värd (s k restvärde) 249 000 kr när man lämnar in den igen efter tre år. Nog för att den värderingen skulle kunna ligga ett halvår i framtiden men det skapar ändå en vettig benchmark för värdet på min bil.

Differensen mellan 249 000 kr (företagets värdering) och 190 000 kr (Carlas värdering) ska ju då även täcka in Carlas marginal på hela affären för att driva en marknadsplats och dessutom ordna transport. Naturligtvis vill man kräma ut max av varje bilaffär man gör, men i mina ögon så är det här en rimlig prisnivå för att göra snabb affär och dessutom outsourca allt manuellt arbete till en tredje part. Så när det gäller värderingen av min bil, som jag tycker är allra viktigast, så får Carla godkänt.

Carla tar hand om hela försäljningsprocessen av elbilar och laddhybrider

Carla gav mig alltså ett snabbt svar på min värderingsförfrågan, vilket var uppskattat. Alfred redogjorde även väl för hur det praktiskt går till när man accepterar deras prisförslag via sitt mail till mig. Så här går försäljningsprocessen till via Carla:

Pris hos andra bilhandlingstjänster

Efter min upplevelse på Carla valde jag att också använda andra bilhandelssajter och tjänster för att värdera min MG SZ. Till min förvåning fick jag betydligt lägre värderingar på andra platser (kvarndammen, vikoperdinbil.se och wayke.se), där värderingen låg inom ett spann på 150 000 – 180 000 SEK. Detta gjorde mig än mer trygg i att Carlas värdering faktiskt var rimlig och väl satt från början. Därför får Carla högst betyg från min sida när det kommer till prisbilden.
TESTPROFFS TYCKER

Vad tycker vi om Carla?

Carla har en lockande plattform med ett brett utbud av elbilar och laddhybrider och min upplevelse av att genomgå själva värderingsprocessen var övervägande positiv. Registreringen och inmatningen av fordonsinformation var enkel och värderingen jag fick på bilden var rimlig sett till mina förväntningar, även om jag i den bästa av världar naturligtvis hade fått mer. Navigeringen på sajten är grym och jag uppskattar verkligen de olika tooltips som erbjuds i registreringsprocessen, de bemötte verkligen de omedelbara frågor jag ställde mig själv. Så slapp jag navigera mellan registreringsflödet och deras FAQ för att fylla i all information korrekt. Sedan måste jag även ge min personliga värderare Alfred höga betyg för snabb och uttömmande återkoppling.

Vi utförde dessutom en prisjämförelse mellan Carla och Kvarndammen, viköperdinbil.se och wayke.se. I den här prisjämförelsen fick vi ett högre pris från Carla med mellan 5-19%. Jag rekommenderar därför dig som ska sälja din elbil eller laddhybrid att faktiskt kolla in Carla först innan du ska sälja bilen men att, precis som jag gjorde, jämföra värderingar på flera platser för att få en mer heltäckande och rättvis bild av sitt fordons värde.

Saker som vi gillar

En sak som kunde varit bättre

VÅRT BETYG

Vårt omdöme

90
Prisvärdhet
8.9
Användarvänlighet
9.2
Design
8.3
Värderingsprocessen
9.6
Carla Omdöme
Carla får höga poäng av Testproffs eftersom tjänsten imponerade med sin attraktiva plattform som erbjuder ett brett utbud av elbilar och laddhybrider. Min upplevelse med värderingsprocessen var övervägande positiv. Registreringen och inmatningen av fordonsinformation var smidig och den erhållna värderingen stämde väl överens med mina förväntningar. Jag uppskattade verkligen den användarvänliga navigeringen på sajten och de hjälpsamma tooltips som guidade mig genom registreringsprocessen.
9
FAQ
Vanliga frågor

Carla använder Trustlys lösning för kundbetalningar. Som kund får du betalt vid upphämtningen av bilen.

Det går att endast sälja bilen med Carla.

Carla köper och säljer både renodlade elbilar och laddhybrider. Däremot får inte bilen vara mer än 7 år gammal eller ha gått mer än 10 000 mil.

SIDAN
Innehåll
NYHETSBREV

Nya tester varje vecka! Signa upp på vårt nyhetsbrev för aktuella tester och tävlingar.

FÖLJ OSS

Gillar du omdömet? Glöm inte att följa oss på sociala medier för mer tester!

TESTAT AV
Picture of Magnus
Magnus

Magnus är en erfaren mjukvaruutvecklare och tech-entusiast. Hans bakgrund inom datavetenskap och hans passion för ny teknik gör honom till en expert på att granska och jämföra teknikprodukter. Magnus har alltid varit den “go-to” personen för teknikrådgivning bland vänner och familj, vilket gör honom till en utmärkt testare inom elektronik och datorer. Förutom elektronik och datorer är Magnus intresserad av löpning, hiking och biohacking.

Andra omdömen
Missa inte de senaste testerna

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

Som prenumerant godkänner du vår integritetspolicy

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.