Vad är Carla?
Carla är en snabbt framväxande bilhandelssajt som har specialiserat sig på försäljning av elbilar och laddhybrider. Med en ökad efterfrågan på hållbara transportlösningar har de försökt fylla tomrummet som uppståttt på marknaden genom att erbjuda ett brett utbud av eldrivna fordon.
Som en entusiast av elbilar, och den nödvändiga omställningen till hållbara transportalternativ, blev jag nyfiken på att värdera min MG SZ SUV hos Carla. Inte nödvändigtvis för att sälja den just vid det här tillfället utan mest för att utvärdera köpprocessen och även få bekräftat att den inte fallit alltför mycket i värde.
Testproffs betyg
Fördelar
- Rimligt priserbjudande (beskrivning nedan)
- Enkelt att använda, värdering tog 2 min
- Kontakten fungerade bra
- Trygg och smidig process, ingöt förtroende
Nackdelar
- Värdering kompletteras i efterhand
- Endast nyare elbilar
- Företag: Carla AB
- Vid försäljning: Köper elbilar som max är 7 år eller har gått 10 000 mil
- Vid köp: Leverans i hela sverige, 14 dagar öppet köp, sommar-och vinterdäck ingår alltid
- Värdering: Online och komplettering vid upphämtning
Värdering via Carla
I den här recension kommer jag alltså att dela min upplevelse av att få min elbil värderad på Carla och ge mina intryck av sajtens funktioner och användbarhet. Och mina erfarenheter bör naturligtvis även vara värdefulla för dig som istället äger en Tesla, Polestar, Volvo, Volkswagen eller Audi för den delen.
Registrering och Inmatning av Fordonsinformation
För att få min MG SZ värderad, var registreringsprocessen på Carla faktiskt fantastiskt smidig. Jag är själv intresserad av IT, så att bedöma ett UX och hela kundflödet brinner jag verkligen för. Att hitta värderringssektionen från förstasidan var enkelt, och formuläret för att fylla in sina uppgifter var snyggt och hade en pedagogisk progress bar. De hade även inkluderat tooltips som besvarade naturliga frågor man kunde ha vid varje tillfälle i registreringen, exempelvis “Hur går en värdering till?”.
"Att mata in information om bilens ålder, körsträcka, och skick var en enkel process som tog bara två minuter. Dock saknades möjligheten att ge mer detaljerade beskrivningar om eventuella extrautrustningar eller specialfunktioner som min bil hade"
Att mata in information om bilens ålder, körsträcka, och skick var en enkel process som tog bara två minuter. Dock saknades möjligheten att ge mer detaljerade beskrivningar om eventuella extrautrustningar eller specialfunktioner som min bil hade. Jag förstår dock att man vill förenkla processen så att man faktiskt får in sin värdering i systemet men jag fick besvara en del frågor senare, så personligen hade jag nog önskat att det var enklare att addera mer komplett data redan i registreringen.
Registrering och Inmatning av Fordonsinformation
Carla gav mig ett snabbt svar på min värderingsförfrågan, vilket var uppskattat. Herregud vilken stor värderingsavdelning de måste sitta på. Jag fick svar redan nästkommande morgon från Alfred på företaget som först försökte ringa men som mailade mig direkt efteråt också då jag tyvärr missade samtalet. Han hade ett par följdfrågor i mailet innan jag fick min bil värderad, bland annat om jag hade två uppsättningar bildäck.
Fick jag då ett rättvist prisförslag?
Mycket vill ha mer så att säga, men förslaget på 190 000 kr som jag fick från Carla tycker jag ändå rimmar relativt bra med mina förväntningar. Ska man då faktorera in att de står för all upphämtning och arbete med att sälja bilen, så kan jag känna att det rimmade ganska väl med mina förväntningar om ca 200 000 kr.
Vid köpetillfället 2021, så låg värdet kring 357 000 kr. Vid ett leasingupplägg på tre år med min bil så betalar man 3 200 kr ungefär i leasing. Det inkluderar försäkring, men majoriteten avser ju värdeminskningen. Säg att 3 000 kr avser värdeminskningen, så innebär det ju att om 36 månader har man betalt 108 000 kr i värdeminskning. Det innebär att MG själva anser att bilen i deras ögon är värd (s k restvärde) 249 000 kr när man lämnar in den igen efter tre år. Nog för att den värderingen skulle kunna ligga ett halvår i framtiden men det skapar ändå en vettig benchmark för värdet på min bil.
Differensen mellan 249 000 kr (företagets värdering) och 190 000 kr (Carlas värdering) ska ju då även täcka in Carlas marginal på hela affären för att driva en marknadsplats och dessutom ordna transport. Naturligtvis vill man kräma ut max av varje bilaffär man gör, men i mina ögon så är det här en rimlig prisnivå för att göra snabb affär och dessutom outsourca allt manuellt arbete till en tredje part. Så när det gäller värderingen av min bil, som jag tycker är allra viktigast, så får Carla godkänt.
Carla tar hand om hela försäljningsprocessen av elbilar och laddhybrider
Carla gav mig alltså ett snabbt svar på min värderingsförfrågan, vilket var uppskattat. Alfred redogjorde även väl för hur det praktiskt går till när man accepterar deras prisförslag via sitt mail till mig. Så här går försäljningsprocessen till via Carla:
- I budet så ingår upphämtning och du får betalt direkt på plats om det blir något över från restskulden från Santander (leasingen).
- Om du vill sälja bilen till Carla, så börjar de med att ta fram en lösenoffert från Santander på bilen och, därefter skickas ett avtal ut till dig. mycket prisvärda.
- När du signerat avtalet så ringer Carla upp dig för att boka in en tid och plats som passar för själva upphämtningen.
- Carla köper bilen väl på plats efter inspektion där allt är i sin ordning utifrån det man beskrivit. Om allt är i sin ordning är därmed affären helt klar.
Pris hos andra bilhandlingstjänster
- Carla.se: 190 000 kr (högst)
- Kvd.se: 180 000 kr
- Vikoperdinbil.se: 170 000 kr
- Wayke.se: 150 000 kr
- Prisskillnad: 10 000 - 40 000 kr
Vad tycker vi om Carla?
Carla har en lockande plattform med ett brett utbud av elbilar och laddhybrider och min upplevelse av att genomgå själva värderingsprocessen var övervägande positiv. Registreringen och inmatningen av fordonsinformation var enkel och värderingen jag fick på bilden var rimlig sett till mina förväntningar, även om jag i den bästa av världar naturligtvis hade fått mer. Navigeringen på sajten är grym och jag uppskattar verkligen de olika tooltips som erbjuds i registreringsprocessen, de bemötte verkligen de omedelbara frågor jag ställde mig själv. Så slapp jag navigera mellan registreringsflödet och deras FAQ för att fylla i all information korrekt. Sedan måste jag även ge min personliga värderare Alfred höga betyg för snabb och uttömmande återkoppling.
Vi utförde dessutom en prisjämförelse mellan Carla och Kvarndammen, viköperdinbil.se och wayke.se. I den här prisjämförelsen fick vi ett högre pris från Carla med mellan 5-19%. Jag rekommenderar därför dig som ska sälja din elbil eller laddhybrid att faktiskt kolla in Carla först innan du ska sälja bilen men att, precis som jag gjorde, jämföra värderingar på flera platser för att få en mer heltäckande och rättvis bild av sitt fordons värde.
Saker som vi gillar
- Vi fick ett rimligt priserbjudande
- Sidan var fantastiskt enkel att använda, särskilt värderingsprocessen
- Tydliga tooltips i varje steg för värderingsprocessen
- Kontakten med vår värderare Alfred var väldigt bra
- Trygg och smidig process att sälja sin elbil, den ingjöt förtroende
En sak som kunde varit bättre
- Jag hade önskat några fler input fields under värderingsprocessen så att jag slapp komplettera i efterhand Att redan i värderingsstadiet få en bild om hur bra mitt erbjudande är kontra vad Carlas konkurrenter erbjuder, så vore det optimalt.
Vårt omdöme
Carla Omdöme
Hur får man betalt för bilen?
Carla använder Trustlys lösning för kundbetalningar. Som kund får du betalt vid upphämtningen av bilen.
Går det att sälja en bil med Carla utan att köpa en ny?
Det går att endast sälja bilen med Carla.
Köper Carla laddhybrider?
Carla köper och säljer både renodlade elbilar och laddhybrider. Däremot får inte bilen vara mer än 7 år gammal eller ha gått mer än 10 000 mil.
Nya tester varje vecka! Signa upp på vårt nyhetsbrev för aktuella tester och tävlingar.
Magnus är en erfaren mjukvaruutvecklare och tech-entusiast. Hans bakgrund inom datavetenskap och hans passion för ny teknik gör honom till en expert på att granska och jämföra teknikprodukter. Magnus har alltid varit den “go-to” personen för teknikrådgivning bland vänner och familj, vilket gör honom till en utmärkt testare inom elektronik och datorer. Förutom elektronik och datorer är Magnus intresserad av löpning, hiking och biohacking.